خرید نهال زرشک

خرید ارقام مختلف نهال زرشک:

 

  • اصلاح شده(زودبارده) به صورت ریشه لخت و ریشه پر گلدانی

 

  • ارقام نهال زرشک : زرشک پفکی بیدانه – زرشک اناری – زرشک سیاه

دنبال خرید نهال زرشک هستی؟

احداث باغ زرشک:

آب و هوا:

نهال زرشک سازگاری با همه مناطق را دارد ، هرچه منطقه گرمسیر باشد کیفیت زرشک بالاتر می رود.

خاک :

زرشک بی دانه از جمله درختچه های مقاومی است که قابلیت رشد و تولید در زمینهای کم بهره با آب شور را داراست. همچنین ECو PHبالا را نیز تحمل کرده و نیازی به خاکهای غنی ندارد. حتی قادر است در زمینهای سنگلاخی هم رشد کند.

آبیاری:

نهال زرشک مقاومت بسیار مناسبی در برابر کم آبی دارد. پس از کاشت درخت زرشک، آبیاری آن در سالهای ابتدایی بهتر است هر هفته یک بار انجام شود. البته آبیاری ارقام مختلف به نوع خاک و موقعیت جغرافیایی منطقه نیز بستگی دارد. در حالت کلی درخت زرشک در فصلهای سرد و مناطق کوهستانی به آبیاری زیاد نیاز چندانی ندارد.
از سال دوم الی سوم کاشت درختچه زرشک، شما میتوانید هر دوازده روز یا پانزده روز این نهال را آبیاری کنید. یکی از نکات مهم در این زمینه، کاهش میزان آبیاری در زمان گلدهی درختچه است. اگر در این بازه زمانی، گیاه بیش از اندازه سیراب شود، امکان ریختن گلها وجود دارد. به طور کلی رعایت کردن اصول مربوط به آبیاری در رشد گیاه، افزایش کیفیت محصول و… نقش مهمی دارد.

مشخصات نهال زرشک

کشور ایران یکی از پرچم‌داران تولید زرشک در دنیاست و بیش از ۹۷ درصد میزان تولید آن در استان خراسان جنوبی کشت می‌شود. نهال زرشک نیاز به نگهداری زیادی ندارد و برگ هایی با رنگ قرمز یا سبز روشن دارد.

قد درختچه زرشک از ۱ تا ۵ متر است و در برابر بی آبی و گرما بسیار مقاوم می‌باشد. دانه‌های زرشک بصورت بیضی شکل و به رنگ‌ قرمز است و در خوشه‌هایی از نهال آویزان هستند. کاربرد زرشک در انواع غذا و تنقلات است. اگر قصد صادرات زرشک را دارید، بهتر است خرید نهال زرشک را از نهالستان‌های معتبر تهیه کنید.

نهال زرشک به صورت ۸۵ سال عمر مفید دارد. این درخت زودبازده است و در ۵ سال بعد از کاشت به صرفه اقتصادی می‌رسد. هر سال که از کاشت میگذرد باردهی این نهال بیشتر می‌شود و به رسیدگی چندانی هم نیاز ندارد.

آب و هوا و نور و دمای لازم برای کاشت نهال

مناسب‌ترین دما برای رشد زرشک ۱۸ تا ۲۰ است. این نهال بسیار گرما را دوست دارد و بهترین زمان رشد در فصل بهار است. دما به ۲۳ درجه که برسد، گل‌دهی این نهال شروع می‌شود.

دمای ۷- تا ۱۱- درخت را به خواب خواهد برد. نهال زرشک، نهال مقاومی است و در حال حاضر در مناطق نیمه سرد کشت شده و باردهی می‌کند. قبل از خرید نهال زرشک آب و هوای محل زندگی خود را در نظر بگیرید. خرید ارقام مختلف نهال زرشک نیاز به مشورت با کارشناسان دارد.

خاک مورد نیاز زرشک

خاک‌هایی که قابلیت نگهداری آب را در خود دارند، برای رشد نهال زرشک مناسب‌تراند. خاک‌های لومی شنی برای این نهال عالی هستند اما نهال زرشک حتی در خاک های سلاخی هم رشد می‌کنند. البته خرید ارقام نهال زرشک و باردهی آن به خاک‌های مختلفی بستگی دارد.

یکی دیگر از عوامل مهم در کاشت نهال زرشک، میزان HP خاک است. میزان HP مناسب در خاک نهال زرشک بین ۷ تا ۸ می‌باشد. نهال زرشک حساسیتی به خاک‌های شور آهکی ندارد اما در خاک‌های اسیدی نمی‌تواند به خوبی رشد کند.

کاشت نهال زرشک

خرید ارقام مختلف نهال زرشک و کاشت آن در اواخر اسفند است. چرا که زرشک در این فصل رشد خوبی دارد. خرید نهال زرشک باید از نهالستان‌های معتبر انجام شود. مراقب سالم بودن ریشه باشید، هر چه ریشه پهن‌تر باشد گیرایی آن برای جذب مواد غذایی بهتر است. فاصله مناسب برای کاست نهال زرشک ۴*۴ است.

کوددهی نهال زرشک

تنها کودهای حیوانی برای رشد مناسب درختچه زرشک کافی نیست. اگر از ۳ یا ۴ برنامه مرتب کوددهی برای این نهال استفاده کنید، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت که البته شامل هزینه بالایی خواهد شد.

اکثر نهال‌ها به کود واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند چرا که بطور مداوم استفاده نمی‌شود. بهترین کودی که باعث افزایش محصول ۳۰ تا ۴۰ درصدی می‌شود، استفاده از کود کامل ۱۰x است.

خاک مناسب کشت زرشک

خاک برای کاشت نهال زرشک باید زهکشی شود. برای آزمایش زهکشی مناسب خاک ابتدا یک گودال به عمق ۱۲ و قطر ۱۲ حفر کنید و داخل آن را با آب پر کنید. سپس آب گودال را خالی نمایید و دوباره آن را از آب پر کنید. اگر آب در گودال جذب زمین شد و نفوذ کند، خاک از زهکشی خوبی برخوردار است.

هرس نهال زرشک

گونه زرشک نیازی به هرس ندارد، در صورتی که در هنگام خرید ارقام مختلف نهال زرشک به تناسب شاخ و برگ‌ها توجه کنید و نهال‌های مناسب را تهیه نمایید، تمامی اجزای درخت به شکل یکسان رشد می‌کنند و نیازی به هرس نیست. در صورتی نیاز فقط به شاخ و برگ‌ها فرم دهید.

خرید نهال زرشک

اگر قصد خرید ارقام نهال زرشک دارید، می‌توانید به نهالستان نهال مشهد مراجعه کنید. همچنین برای مشاوره در حوزه خرید نهال با کارشناسان با ما در تماس باشید.

برای مشاهده و توضیحات ارقام زرشگ بر روی تصاویر زیر کلیک کنید :

زرشک پفکی قائن

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید